Kultowe samochody #1 - USA


Zapraszamy Was na naszą serię poświęconą kultowym samochodom z całego świata. Jeśli od dziecka marzycie, aby zasiąść za kierownicą długiej kolubryny z ryczącym, kilku litrowym silnikiem – to zestawienie jest dla Was! Oto lista najbardziej znanych i podziwianych aut ze Stanów Zjednoczonych.

1. Ford Mustang


Klasycznego auta z galopującym koniem na masce nie mogło zabraknąć na naszej liście. Pierwsza generacja produkowana od 1964 roku stała się ikoną amerykańskich dróg. Zaświadczyć może o tym aż 1,5 miliona sprzedanych egzemplarzy.
Ford Mustang swój sukces zawdzięczał temu, że był idealną odpowiedzią na potrzeby rynku. Na świecie coraz większą popularność zyskiwały europejskie wozy GT. Amerykańskie pokolenie urodzone tuż po II Wojnie Światowej wkraczało w dorosłość i poszukiwało właśnie takich sportowych, efektownych samochodów. Ford, jako jeden z pierwszych na rynku, oferował tak bogaty wybór wersji wyposażenia: zaczynając od typów skrzyni biegów, szerokiej gamy silników od 101 do 320KM, zawieszenia, opon, aż po elementy wystroju wnętrza, składany dach czy radio.

2. Chevrolet Camaro


Był jednym z modeli powstałym w odpowiedzi na Forda Mustanga. Charakterystyczne pasy malowane na karoserii na wiele lat zapadły w świadomość kierowców jako wyznacznik "usportowienia" samochodu. Posiadał ogromne - jak na dzisiejsze czasy - ośmiocylindrowe silniki dochodzące nawet do 7 litrów pojemności! Choć nie posiadał tak bogatych i różnorodnych wersji jak Ford – Camaro przyciągnął do siebie klientów właśnie wysokimi osiągami, trudnymi do pobicia nawet przy ówczesnym rynku. Mimo to pierwsza generacja z lat 1966-69 wyprodukowana została w liczbie 268 922 egzemplarzy.

3. Pontiac Firebird


Został zaprezentowany na rynku w tym samym roku, co Chevrolet Camaro, który posiadał tę samą płytę podłogową. Jego produkcja była wkładem firmy Pontiac w potrzeby rynku, jednak ambicje twórców zostały nieco zahamowane w obawie przed zbyt dużą konkurencją np. dla Corvetty. Silniki Firebirda były bardziej statecznymi jednostkami o mocy 217-366KM. W 1969 roku zaprezentowano najbardziej popularną wersje Trans Am: posiadała wzmocnione silniki Ram Air (o mocy maksymalnej nawet 500KM), usprawnione zawieszenie oraz układ kierowniczy.

4. Chevrolet Corvette


Kolejny Chevrolet, który trwale zapisał się w historii motoryzacji za oceanem. Model Corvette jest produkowany od 1953 roku, jednak to trzecia generacja z lat 1967-1982 zdobyła największą popularność. Jej silniki oferowane były w wersjach od 165 do 850KM, zależnych bezpośrednio od litrażu. Ponadto, w czasie produkcji Covette C3 w życie weszły restrykcje dotyczące emisji spalin oraz pojawił się w Stanach kryzys paliwowy, co miało znaczący wpływ na jednostki umieszczane w Chevroletach. W ciągu 14 lat wyprodukowano 542 741 sztuk pojazdu.

5. Cadillac Eldorado


Samochód z nieco innej klasy niż dotychczas opisane przez nas modele. Eldorado było luksusową limuzyną, używaną raczej do wygodnych podróży niż wyścigów z rówieśnikami. Choć moc silników czy przyspieszenie mogły konkurować ze sportowymi modelami z tamtych lat, kierowca Cadillaca raczej o tym nie myślał. Jego głowę zaprzątały jedynie myśli o tym, jak nacieszyć się takimi cudami jak klimatyzacja, pneumatyczne zawieszenie, radio, elektrycznie regulowane siedzenia, automatycznie otwierana klapa bagażnika, skórzany notes czy elektryczny zegarek. I to w dodatku w pierwszej generacji, wersji Eldorado Brougham Hardtop, produkowanej od 1957 roku!
Eldorado nawet bez zaglądania do środka budziło podziw na drodze. Ponad dwutonowa, sześciometrowa, dwudrzwiowa limuzyna z charakterystycznymi płetwami w tylnej części przyciągała wzrok kobiet i mężczyzn.
Pierwsze wersje były typowym symbolem końcówki "cudownych lat pięćdziesiątych", natomiast generacja produkowana do 1978 roku zapisała się w historii amerykańskiej motoryzacji jako jeden z ostatnich kabrioletów lat siedemdziesiątych.
To właśnie w tamtym okresie nowe regulacje uznały kabriolety za niebezpieczne. Razem z późniejszym kryzysem paliwowym oraz regulacjami emisji spalin skutecznie zahamowały produkcję wielkich, kultowych samochodów.