Bagażniki bazowe i na relingi - montaż bagażnika dachowego krok po kroku



Właściciele samochodów ze fabrycznymi relingami podczas wyboru bagażników dachowych mają zdecydowanie ułatwione zadanie, bowiem bagażniki na reling montuje się najszybciej i najłatwiej. Jeśli jednak na dachu Twojego pojazdu nie ma zintegrowanych relingów, na bogatym w asortyment rynku bagażników bazowych z pewnością znajdziesz coś, co sprawdzi się przy tym modelu auta. Dowiedz się, na czym polega montaż bagażników na dach w zależności od rodzaju mocowań.

Bagażnik na reling – wygoda i pewność

Relingi to podłużne belki mocowane na krańcach dachu. Ich podstawowa funkcja to umożliwienie zwiększenia przestrzeni bagażowej. Relingi umożliwiają montaż belek poprzecznych, do których z kolei przymocujesz takie elementy jak:
  • boxy dachowe,
  • uchwyty na rower,
  • akcesoria do przewozu sprzętu do sportów wodnych i zimowych.
Wyróżnia się dwa typy relingów: klasyczny oraz zintegrowany. Reling klasyczny to taki, w którym pomiędzy belkami a bagażnikiem występuje wolna przestrzeń. W relingach zintegrowanych prześwit ten nie występuje. Różne rodzaje belek podłużnych wymagają zatem innego sposobu mocowania.
  • Relingi klasyczne – w nich stosujemy elementy mocujące, tzw. łapy. Dobór belek z odpowiednimi łapami należy oczywiście uzależnić od rodzaju relingu, bowiem te mogą różne kształty oraz wielkość.
  • Relingi zintegrowane – w ich przypadku musisz wybrać belki z odpowiednią stopą, która będzie dopasowana do konkretnego modelu auta.
Relingi oprócz umożliwiania zwiększenia przestrzeni bagażowej pełnią również funkcję ozdobną.

Bagażniki bazowe – co, gdy nie ma relingu?

Relingi można zamontować, jeżeli samochód jest do tego fabrycznie przystosowany. W innym wypadku może być to kosztowne, ponieważ proces montażu relingów do dachu nieprzystosowanego może wymagać zdjęcia podsufitki i wywiercenia otworów w dachu. Dlatego tańszym rozwiązaniem okaże się montaż bagażników bazowych na dachy bez relingów jak:
Jakie rozwiązanie znajdziesz na rynku?
  • Bagażniki z listwami montażowymi – podobnie jak relingi służą one nie tylko do montażu belek, ale również pełnią funkcję ozdobną. Listwy te posiadają specjalne punkty, do których bez problemu przykręcisz belki.
  • Bagażniki z rynienkami – rynienki znajdują się głównie w samochodach starego typu. Na krańcach dachu znajdują się rynienki zabezpieczone najczęściej gumową listwą. Po usunięciu listwy należy przykręcić bagażnik do rynienki.
  • Dachy standardowe – a więc takie, na których nie ma listw, rynienek, punktów montażowych ani relingów. Jeśli posiadasz samochód właśnie z tego typu dachem, musisz zadbać o to, by kupić bagażnik przeznaczony właśnie do tego konkretnego modelu auta. Jest to istotne, ponieważ stopa mocująca musi być dopasowana do linii dachowej. Stopy należy przykręcić właśnie do krawędzi dachu, dlatego należy uważać z siłą, ponieważ niesie to ryzyko uszkodzenia karoserii. Podczas dokręcenia kieruj się zaleceniami producenta, dotyczącymi siły, z jaką elementy muszą być przymocowane.

O czym pamiętać przy montażu bagażników dachowych?

W związku z tym, że bagażniki mogą być narażone na duże przeciążenia wynikające z prędkości, muszą być zamontowane niezwykle precyzyjnie i dokładnie. Dlatego w pierwszej kolejności bagażniki dachowe muszą być skręcone zgodnie z instrukcją dołączoną przez producenta. Następnie po kolei przykręcamy belki, pilnując, by dociąg był odpowiednio mocny, ale nie zbyt mocny, ponieważ wówczas istnieje ryzyko uszkodzenia dachu. Po zamontowaniu sprawdzamy stabilność belek. Jeżeli elementy mocujące posiadają jakieś osłony, wówczas musisz je założyć.

W jakiej odległości od siebie zamontować belki?

Wszystko zależy od rodzaju bagażnika i sposobu mocowania. Bagażniki bazowe i na relingi mogą mieć w instrukcji wytyczne od producenta dotyczące odległości pomiędzy belkami. Jeśli pojazd posiada punkty do mocowania, wtedy problem rozstawu belek rozwiązuje się sam. W przypadku bagażników mocowanych do krawędzi dachu lub bagażników na klasyczny reling, jeśli producent nie podaje żadnych wytycznych, wtedy optymalna odległość między belkami wynosi od 60 do 75 cm.