Miernik grubości lakieru – jak wybrać?


Niewprawiony blacharz czy lakiernik nie jest w stanie na pierwszy rzut oka określić, czy w karoseria pojazdu była poddawana naprawom lakierniczym. Informacja może okazać się bardzo ważna, ponieważ ponowne lakierowanie może świadczyć nie tylko o drobnych stłuczkach lub szkodach parkingowych, ale również o poważnych wypadkach, w jakich brał udział samochód. Myślisz o używanym aucie? Nie kupuj kota w worku – zaopatrz się w miernik grubości lakieru i sprawdź stan karoserii samochodu, który planujesz kupić.

Miernik grubości lakieru – co powie Ci o pojeździe?

Mierniki grubości lakieru to urządzenia, która mierzą lakierową powłokę na blasze pojazdu w celu określania, czy pojazd był w przeszłości poddawany ponownemu lakierowaniu lub nawet szpachlowaniu. Dlaczego jest to ważne? Zarysowania, które zdarzają podczas manewrowania na parkingu nie są groźne i nie wpływają na stan techniczny pojazdu. Jednak zbyt gruba powłoka lakieru na dachu lub masce może świadczyć o tym, że samochód brał udział w poważnym wypadku, np. dachowaniu. Wtedy powinieneś się poważnie zastanowić, czy warto kupować ten samochód.

Jak poznać, czy karoseria była ponownie lakierowana?

O ewentualnych pracach lakierniczych powiedzą Ci wyniki pomiarów. Pamiętaj o tym, że lakier nigdy nie jest rozprowadzony równomiernie, dlatego wartości, które przewyższają liczby wskazane przez producenta nawet o 40%, nie świadczy to jeszcze o ponownym lakierowaniu. Jeśli natomiast będą one dwukrotnie większe, wtedy masz już pewność, że lakier był ponownie nakładany. Wskazania rzędu 350 – 400 μm świadczą o tym, że blacha była szpachlowana.

Jaką grubość lakieru powinno mieć Twoje auto?

Każdy producent określa optymalną grubość powłoki lakieru. Przyjmuje się jednak, że:
  • w pojazdach azjatyckich wynosi ona od 80 μm do 100 μm,
  • w starszych samochodach europejskich mieści się w granicach 120 μm – 150 μm,
  • w nowszych autach z Europy, w których stosuję lakier wodny, jego warstwa wynosi około 120 μm.

Rodzaje mierników grubości lakieru

Rynek mierników grubości lakieru oferuje bardzo szeroki wybór urządzeń, które pozwalają na dokonywanie pomiarów z różną dokładnością. Poszczególne rodzaje mierników gwarantują inną dokładność pomiarów, dostosowane są do różnych kształtów powierzchni karoserii, a także mają większą lub mniejszą tolerancję na zanieczyszczenia, które mogą dostawać się pod głowicę. Jakie rodzaje mierników znajdziesz na rynku?
  • Mierniki magnetyczne – ich działanie polega na wykorzystaniu magnetycznej końcówki. Umieszczona na urządzeniu skala pokazuje, z jaką siłą magnes przyciąga blachę i właśnie to jest podstawą do wskazania grubości powłoki lakieru. Ich zaleta to niska cena. Wadą natomiast jest to, że jeśli pod lakierem znajduje się gruba warstwa szpachli, wówczas wyniki mogą być mniej precyzyjne.
  • Mierniki elektroniczne – działają w oparciu o ultradźwięki, dlatego mogą być użyte także na materiałach nie przyciąganych przez magnes, np. aluminium. Są wyposażone w wyświetlacz, na którym ukażą się dokładne wskazania podane w mikrometrach (μm). Dzięki temu bez problemu porównasz je do norm od producenta. Są znacznie dokładniejsze niż mierniki magnetyczne.

Kształt głowicy ma znaczenie

Głowice, które dokonują pomiarów mogą mieć płaski lub kulisty kształt. Te pierwsze sprawdzają się przy pomiarach przede wszystkim równych powierzchni karoserii, takich jak dach czy drzwi. Gorzej radzą sobie w przypadku zakrzywionych fragmentów. Od kulistych są bardziej narażone na to, że dostanie się pod nie drobina kurzu lub piasku, która zakłamie wynik. Natomiast głowice kuliste idealnie mierzą grubość powłoki lakieru w miejscach zakrzywionych, jak np. błotniki.
Użytkownicy pojazdów bardzo lubią mierniki, w których sonda dokonująca pomiaru jest połączona z korpusem urządzenia za pomocą kabla. Wówczas do pomiaru da się dokonać jedynie przy użyciu dwóch rąk, dzięki czemu minimalizuje się drgania.

Najdokładniejsze są głowice ruchome, które dostosowują się do kształtu powierzchni. Właśnie w ten typ głowicy wyposażony jest miernik grubości lakieru NexPTG Professional. Pozwala ona pomiar grubości lakieru na powierzchniach zakrzywionych wypukłych lub wklęsłych. Firma Nexdiag zastosowała w urządzeniu nowocześnie wyprofilowaną obudowę głowicy, przez co wpływ drgań na wynik pomiaru jest zminimalizowany. Połączenie miernika grubości lakieru NexPTG Professional z telefonem daje możliwość jeszcze dokładniejszego zbadania powłoki lakieru.