Przegląd uchwytów rowerowych na hak


Bagażniki rowerowe mogą być mocowane na:
- dachu
- tylnej klapie
- kole zapasowym
- haku.

Osoby, których samochód jest wyposażony w hak holowniczy, zamiast standardowego bagażnika na dach czy klapę, mogą wybrać znacznie wygodniejszą opcję - bagażnik na hak. Poniżej przedstawiamy podstawowe informacje, które mogą pomóc przy wyborze idealnego uchwytu.

Wśród bagażników montowanych na haku holowniczym wyróżniamy dwa rodzaje:
- bagażniki nożycowe (inaczej wieszak lub widełki)
- platformy.





Platformy 
Bagażniki tego typu charakteryzują się wygodnym sposobem zakładania i zdejmowania rowerów. Aby umieścić na nich rower wystarczy podnieść go na wysokość kilkudziesięciu centymetrów (istnieje również możliwość dokupienia specjalnej rampy wjazdowej, dzięki której umiejscowienie roweru staje się jeszcze prostsze).



Znacznie prostszy jest również sam montaż bagażnika na haku. Większość z platform wyposażona jest w system szybkiego montażu, który sprawia, że przymocowanie bagażnika zajmuje tylko chwilę oraz nie wymaga nawet narzędzi. Pozostałą część montuje się jedynie do kuli haka dokręcając śrubę. Solidne mocowanie sprawia, że platformy cechują się praktycznością oraz stabilnością.


Aby dodatkowo zwiększyć stabilność przewożonych rowerów platformy wyposażone są w solidne taśmy lub pasy do mocowania.

 
Konstrukcja platformy pozwala na złożenie bagażnika w kilku prostych ruchach, ułatwiając przenoszenie i przechowywanie.



Niektóre modele platform posiadają funkcję odchylania (uchylania). Pozwala ona na odchylenie klapy bagażnika z zamontowanymi rowerami, ułatwiając dostęp do bagażnika samochodu bez potrzeby ich zdejmowania.




Wszystko to sprawia, że ryzyko porysowania samochodu przy montażu bagażnika lub rowerów znacznie się zmniejsza.

Zmniejsza się również opór powietrza, dzięki czemu jazda staje się zauważalnie cichsza, a przez to przyjemniejsza (rowery nie szumią podczas podróży jak w przypadku bagażników dachowych).

Każdy bagażnik służący do przewozu rowerów zmienia aerodynamikę pojazdu. Sprawia to, że podróż z zamontowanym bagażnikiem znacznie podnosi zużycie paliwa. Największy opór powodują rowery na klapę, trochę mniejszy rowery umieszczone na dachu (jazda z tego typu bagażnikiem z prędkością 120km/h potrafi zwiększyć zużycie paliwa o nawet 60%!). Testy jednoznacznie pokazują, że bagażniki, które schowane są za samochodem powodują najmniejsze opory powietrza. Spowodowane jest to ukryciem ich w cieniu aerodynamicznym auta. Dlatego więc ze wszystkim uchwytów na rowery platformy są najbardziej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa.

Większość platform wyposażona jest w tablicę świetlną z miejscem na rejestrację, dzięki czemu posiada wszystkie wymagane prawem światła:

- postojówki
- pozycje
- stop
- kierunki (lewy i prawy)
- podświetlenie tablicy.

Korzystanie z tego typu bagażników umożliwia wjazd do niskich parkingów czy garaży bez potrzeby zdejmowania przewożonych rowerów. 

Ponadto, niektóre rodzaje platform pozwalają na przewożenie rowerów elektrycznych bez konieczności dokupowania specjalnego adaptera.
 
Poniżej przedstawiamy krótkie podsumowanie podstawowych wad i zalet bagażników rowerowych na hak.



 
Cena:

400 - 4000zł za platformę
100 - 500zł za bagażnik nożycowy