Kultowe samochody #3 – Wielka Brytania


Skończyło się lato, a pogoda za oknem postanowiła nam o tym zdecydowanie przypomnieć. Deszcz i wiatr sprawiły, że możemy myślami przenieść się na ulice pochmurnego Londynu. Gdyby jeszcze po tych ulicach wiozły nas klasyczne angielskie auta... Gdy za oknem plucha, powspominajmy brytyjską motoryzację i choć przez chwilę poczujmy się jak arystokraci.


1. Mini


Marka Mini produkowała swoje samochody po brytyjską flagą w latach 1959-2000. W tym czasie powstało mnóstwo wariantów, wersji specjalnych i limitowanych, które do dziś pozwalają wyszukać prawdziwe perełki wśród tych "maluchów". Początkowo samochód był sprzedawany pod nazwą Austin Seven lub Morris Mini-Minor. Nazwa Mini zaczęła funkcjonować w roku 1962 i była używana do końca produkcji.
Auta z seryjnej produkcji były słabo wyposażone, jednak konkurencyjne z innymi dostępnymi samochodami lat 60. Co ciekawe, wersje podstawowe były sprzedawane poniżej kosztów produkcji i nigdy nie przynosiły zysków. Zarabiały dopiero wersje bogatsze, wyposażone w takie rarytasy jak pasy bezpieczeństwa, lusterka boczne czy radio. Dostępne były także różnorodne wersje nadwozia, takie jak Traveller/ Countryman (kombi), Van, Pick-up czy Wolseley Hornet i Riley Elf.
Choć jakość samochodów mini nie powalała nabywców, jego sylwetka na stałe wpisała się do popkultury, między innymi przez takie produkcje, jak Włoska Robota, Tożsamość Bourne'a czy seria o Jasiu Fasoli. Dopiero Mini Cooper przyniósł rozgłos samej firmie poprzez wielokrotne nagrody na rajdzie Monte Carlo.
Od 2000r. Pod nazwą MINI (pisane wielkimi literami) samochody produkuje koncern BMW, wyraźnie nawiązując stylistyką do kultowego modelu.

2. Jaguar E-type

Jaguar E-Type to jeden z najbardziej charakterystycznych samochodów lat sześćdziesiątych, a zarazem przykład urzekającego designu. Debiutował w roku 1961 na targach w Genewie, a jego zaskakująca długa maska i charakterystyczne światła z owiewkami stały się sensacją, a niedługo potem hitem rynku. Pod maską kryły się mocne silniki gwarantujące dobre osiągi, a cena była niższa od sportowych aut innych marek.
Jaguar był produkowany do roku 1975 w trzech generacjach, z małymi zmianami stylistycznymi. Szybko stał się klasykiem, a dziś zadbane i wymuskane egzemplarze potrafią przekroczyć wartość miliona złotych.

3. Aston Martin DB5

Jest to najbardziej kultowy model w historii marki, także za sprawą filmów z Jamesem Bondem. Jego lekka sylwetka mogła konkurować z designem znanych włoskich modeli, a to za sprawą mediolańskiej firmy Carrozzeria Touring Superleggera. Wnętrze nawet dziś zaskakuje luksusem wykonania, skórzaną tapicerką, drewnianą kierownicą i chromowanymi ramkami zegarów i przycisków. Pod maską znajduje się 4-litrowy silnik o mocy 286KM, który rozpędzał auto do setki w zaledwie 7 sekund. W latach 1963–1965 wyprodukowano jedynie1024 sztuki. To pozwala egzemplarzom modelu DB5 po renowacji osiągać na aukcjach ceny przekraczające 3mln złotych.

4. Rolls Royce Silver Shadow


Silver Shadow to model idealnie pasujący do marki, elegancki, wygodny i zwracający uwagę na ulicy. Pojawił się w roku 1965 i był niemałym zaskoczeniem dla dotychczasowego grona nabywców Rolls Royce'ów. Jego nowoczesne, wygodne wnętrze zostało wykonane z najlepszych materiałów z dbałością o każdy szczegół. Pod maską krył się potężny, ponad sześciolitrowy silnik. Odnajdziemy w nim także samonośne nadwozie, hamulce tarczowe, niezależne zawieszenie wszystkich kół i wreszcie rewolucyjny układ hydrauliczny na licencji Citroena, odpowiedzialny za sterowanie hamulcami i wysokością zawieszenia.
Nowy samochód był dostępny za połowę ceny modelu Phantom, co do dziś skutkuje przystępnymi cenami i stanowi gratkę dla kolekcjonerów.

5. Triumph Spitfire


Triumph w latach 60-tych i 70-tych stał się idealnym samochodem dla Brytyjczyków poszukujących małego auta do przyjemnych przejażdżek. Choć angielska pogoda nie należy do najładniejszych, Anglicy uwielbiają kabriolety. Spitfire idealnie wpisał się w potrzeby rynku. Sylwetkę zaprojektował Włoch Giovanni Michelotti, co zaowocowało lekką i opływową sylwetką.
Posiadał silniki o pojemności od 1,1ldo 1,5L o mocy maksymalnej do 76KM.
Nadwozie z charakterystycznymi "wyłupiastymi" światłami i chromowanym zderzakiem na wiele lat zagościło na ulicach Wielkiej Brytanii.

Choć uważamy Anglików za narodowość spokojną i czasem wręcz flegmatyczną, w projektowaniu samochodów nie można odmówić im kunsztu ani polotu. Choć najładniejsze modele wyszły co prawda spod włoskiej ręki, oryginalne brytyjskie samochody do dziś są symbolem luksusu i arystokracji.