Sezon wymiany opon już trwa!


Wymiana opon jest zalecana dwa razy w roku podczas zmiany warunków pogodowych oraz w przypadku kiedy ich bieżnik staje się zbyt płytki (opona uległa zużyciu).



Co to jest wskaźnik TWI?
Wskaźnik (T.W.I.) określa stan zużycia bieżnika, który pozwala porównać grubość bieżnika w stosunku do wymaganego poziomu. Symbol łatwo określa czy dana opona powinna już zostać przez nas wymieniona.

Wymagana głębokość bieżnika dla ogumienia:
- zimowego – nie mniejsza niż 4 mm
- letniego – nie mniejsza niż 1,6 mm

Kiedy powinniśmy dokonać sezonowej wymiany opon?
Stosowane mieszanki gumowe w oponach letnich i zimowych różnią się od siebie składem oraz stopniem lamelizacji. Wskaźnik ten określa ilość nacięć bieżnika oraz informuje o poziomie odprowadzania wody i śniegu. 
Co jest ważne przy wyborze opony?
1. Wzór bieżnika
Typy ogumienia dzielą się w zależności od wzoru bieżnika, przez co różnią się swoimi właściwościami.
Wyróżniamy:
a) kierunkowe
- bieżnik przypominający literę V
- doskonała przyczepność
- brak występowania zjawiska „aquaplaningu” (ślizgania się opony po tafli wody)

b) symetryczne
- najprostsze opony najlepiej sprawdzające się podczas spokojnej jazdy
- przeznaczone dla małych aut o niewielkiej mocy i pojemności silnika
- lewy i prawy bieżnik są swoimi lustrzanymi odbiciami
- niski poziom hałasu podczas jazdy

c) asymetryczne
- niski poziom akustyki
- doskonała przyczepność na zakrętach nawet przy dużych prędkościach
- bieżniki różniące się od siebie zapewniające lepszą przyczepność oraz przyspieszenie w deszczowych warunkach

2. Rozmiar
Istotnym elementem przy wyborze ogumienia jest rozmiar opon. Ta informacja umieszczona jest na każdej oponie.

 
3. Indeks nośności
Przedstawiony jest w formie liczby. Odpowiada ona maksymalnemu obciążeniu, jakie może być przeniesione przez oponę przy jej maksymalnej dopuszczanej prędkości. Symbol znajduje się na ścianie bocznej opony razem z innymi oznaczeniami.


4. Indeks prędkości
Ten symbol informuje nas o prędkości, która jest maksymalną dopuszczalną prędkością przewidzianą dla danej opony.
 
5. Symbole na etykiecie
 

- klasa głośności
Klasa głośności UE mierzy hałas zewnętrzny emitowany przez daną oponę. Zazwyczaj najcichszymi oponami są te, które wyposażone są w bieżnik asymetryczny, czyli takim jaki ma zdecydowana większość opon deszczowych.
 
- klasa przyczepności opon na mokrej nawierzchni
Określa zdolność przylegania opony do jezdni, na której znajduje się warstwa wody.

- klasa energetyczności
Opony o niższych oporach toczenia sprawiają, że oszczędności na paliwie mogą być zauważalne.

Wymiana opon
Po wyborze oraz zakupie odpowiedniej opony najlepszym sposobem na szybką wymianę starego ogumienia jest wizyta u wulkanizatora lub w profesjonalnym w serwisie samochodowym.

Jeżeli chcemy jednak dokonać wymiany opon samodzielnie przedstawiamy parę rad, które znacznie ułatwią nam ten proces.

Jak prawidłowo zamontować oponę?
Na oponie znajdziemy oznaczenie kierunkowe – rotation. Informuje nas, w którym kierunku powinna poruszać się opona oraz umożliwia poprawny montaż opony na feldze.


Gdzie montować mniej zużyte opony?
Jeśli nasze opony różnią się od siebie stopniem zużycia powinniśmy montować te mniej zużyte na tylnej osi naszego samochodu. Chociaż wydłuża to drogę hamowania, zwiększa stabilność i kierowalność w sytuacjach awaryjnych.

Przechowywanie opon
1. Jaki jest sposób na rozróżnienie opon?
Przed schowaniem opon warto je podpisać. Na rynku dostępne są pisaki, które przystosowane są do pisania na gumowych powierzchniach. Ułatwi to nam ich rozróżnienie w następnym sezonie lub przy kolejnej wymianie.


2. Kosmetyki przydatne przy wymianie opon
Wymienione po sezonie opony warto doczyścić oraz zabezpieczyć przed schowaniem. W szerokiej gamie dostępnych na rynku produktów znajdziemy łatwe w użyciu środki czyszczące.

Do wyboru mamy:
- środki do czyszczenia i konserwacji opon
- preparaty służące do nabłyszczania oraz odżywiające kolor ogumienia - czernidła


3. Pokrowiec czy stojak?
Warto pamiętać, że przechowywanie opon może się od siebie różnić w zależności od ich rodzaju. Opony bez felg powinny stać, a te z felgami mogą leżeć jedna na drugiej.

Pod wpływem słońca ogumienie parcieje, dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednie pokrowce zabezpieczające je przed różnymi czynnikami zewnętrznymi.


Szeroka oferta dostępnych na rynku stojaków pozwala w prosty sposób dobrać odpowiedni rodzaj przechowywania danego typu opony.


4. A może wieszak?
Jeżeli mamy mało miejsca na podłodze, możemy poradzić sobie w inny sposób wykorzystując na przykład miejsce na ścianie lub pod sufitem garażu.

Do zapamiętania:
a) 7°C - graniczna temperatura wymiany opon
b) przy wyborze opon trzeba brać pod uwagę różne kryteria takie jak: wzór bieżnika, rozmiar opony oraz indeksy nośności i prędkości
c) prawidłowa konserwacja opon wydłuży ich żywotność, warto stosować: czernidła, żele nabłyszczające i preparaty do czyszczenia
d) opony bez felg powinny stać, a z felgami mogą leżeć jedna na drugiej
e)  w zależności od potrzeb, możemy przechowywać opony na kilka sposobów (pokrowce, stojaki, wieszaki)