Legalny w posiadaniu, nielegalny w używaniu - ANTYRADAR!

Antyradio za i przeciw

Popularne niegdyś urządzenia do informowania kierowców o drogowych zagrożeniach, wypadkach czy stojących „miśkach” na drodze – CB radia – coraz częściej ustępują antyradarom. A te są małe, łatwe w montażu, także w obsłudze, a ich największą zaletą jest niezawodność – nie trzeba liczyć na dobrą wolę informujących kierowców i ich spostrzegawczość.

Warto dodać jednak, że zgodnie z przepisami kodeksu drogowego, posiadanie wyłączonego i niegotowego do użycia antyradaru jest dozwolone, ale używanie go w celach kontrolno-pomiarowych jest już nielegalne. Zakres kar jest różny i zależny od kraju. W Polsce takie „przewinienie” to mandat w wysokości nawet 3000 zł (lub nagana) oraz trzy punkty karne. Wybierając się za granicę warto zapoznać się bliżej z obowiązującym tam prawem ruchu drogowego. Chociażby we Francji możemy w łatwy sposób stracić pojazd (może on ulec konfiskacie), a w Belgii, Luksemburgu czy Szwecji – istnieje ryzyko pozbawienia wolności, co może znacznie przedłużyć wyjazd na wakacje w danym kraju (niestety nie w pozytywny sposób). Czy wiąże się z tym spadek popularności antyradarów? W naszym odczuciu – zdecydowanie nie! Zwłaszcza, gdy wybieramy się do Anglii, Czech, Włoch, Norwegii czy na Słowację – tam zarówno posiadanie, jak i używanie, jest całkowicie legalne.

Antyradio

Gdy zdecydujemy się na produkt o względnie niskiej cenie lub podejrzanej produkcji – nie zawsze mamy pewność, że notorycznie hałasujący sygnał alarmowy informuje nas o obecności policji. Takie antyradary są niestety często czułe nie na policyjne mierniki, ale na przykład na czujniki automatycznych drzwi stacji benzynowych, które emitują dość silny sygnał. Jeżeli w tym celu urządzenie zostało zakupione – nie widzimy problemu w używaniu, trudno będzie się jednak wytłumaczyć przy kontroli drogowej. Natomiast chcąc w pełni cieszyć się funkcjami detektorów (niekoniecznie na polskich drogach), warto zainwestować i wybrać produkt u zaufanego producenta. Najtańszy detektor można już kupić za około 150 zł, natomiast górna granica jest w zasadzie nieokreślona i może sięgać nawet do 13 000 zł. Wiąże się z tym większa dokładność i czułość antyradarów (potrafią blokować częstotliwość nawet do 0.0001GHz).

Antyradary czy są legalne

Obecny na rynku szeroki wybór produktów łączy wiele przedmiotów pod hasłem „antyradar”. Producenci zaliczają tu nie tylko klasyczne detektory, ale i urządzenia działające podobnie jak CB radia, a wyposażone w więcej funkcji, bardziej zaawansowane – warto wspomnieć o popularnym Yanosiku, którego recenzję znajdziecie TUTAJ. Tym razem skupimy się na antyradarach marki Whistler.

Antyradary EuroX2

Oferta jest dostosowana praktycznie dla każdego – zakres cenowy to przedział od 249 zł (GT-130Xi EU X2) do 999 zł (PRO 78GXi EU X2). Producent posiada także bardziej zaawansowany model z wyższej półki cenowej – jest to Whistler PRO 3600 (1799 zł). 

Model WHISTLER GT-130Xi EU X2
Model WHISTLER GT-130Xi EU X2
Decydując się na najtańszą wersję, kupujemy produkt o trochę uboższej funkcjonalności, jednak nadal niezawodny i o dobrej czułości. Trzypoziomowy wybór jazdy pozwala na eliminację fałszywych sygnałów w mieście, przez co jazda jest zdecydowanie mniej stresująca. Zastosowane w nim detektory laserów działają w promieniu 360 stopni. Wykrywają pasma X, K, Ka Narrow Plus i superszerokie Ka, a także pistolety laserowe Traffi patrol XR, Riegl, Jenoptik, Laveg, Truspeed. Potrafi także wykrywać radary impulsowe Instant-On/POP (popularna ISKRA). Ponadto, prezentowany antyradar jest niewidzialny dla detektorów antyradarów VG-2 oraz SPECTRE.
Jak praktycznie każdy model – GT130Xi EU X2 – ma regulację jasności, funkcję automatycznego wyciszenia oraz pamięć ustawień. Niska cena czyni ten produkt niezwykle popularnym.
Antyradar whistler
MODEL WHISTLER PRO 78GXi EU X2
WHISTLER PRO 78GXi EU X2
Gdy zaciekawieni lepszymi możliwościami będziemy szukać czegoś innego – warto spojrzeć na model PRO 78GXi EUX2 dostosowany na rynki europejskie. Jest wyposażony w lepszy wyświetlacz OLED, ma także wbudowaną bazę GPS fotoradarów oraz miejsc kontroli w całej Europie (aktualizowana przez port USB). W bazie uwzględnione zostały także kamery na czerwonych światłach, co więcej – można samemu dodawać nowe punkty kontroli. W tym modelu zwiększona została także czułość detekcji odbiornika laserowego, przez co antyradar jeszcze lepiej reaguje na krótkie impulsy. Wbudowany moduł GPS pozwala uniknąć niepotrzebnych sygnałów dźwiękowych. Jest to możliwe dzięki nowej funkcji Auto Quiet Speed, która poprzez określenie prędkości minimalnej, automatycznie wycisza dźwięki urządzenia. Nie musimy pamiętać, by wyjeżdżając z miasta na autostradę ponownie włączać antyradar, a z drugiej strony uciążliwe sygnały podczas jazdy po mieście są eliminowane. Detektor wyposażony został także w funkcję, która z pewnością przydatna będzie dla ludzi przemierzających duże odległości. Czujność kierowcy może być sprawdzana poprzez emitowany przez kilka sekund sygnał, na który trzeba zareagować wciskając dowolny przycisk. Gdy się tego nie zrobi – rozlegnie się alarm, który skutecznie obudzi zmęczonych pasażerów, a na wyświetlaczu pojawi się komunikat „GET REST” (z ang. odpocznij). W dobrej wierze zamontowany został czujnik prędkości (pełniący funkcję SPEED WARNING), który sygnałem dźwiękowym ostrzega o jej przekroczeniu.
Zastosowana została także technologia radarowa, która informuje o trudnościach na drodze np. o niezbyt dobrej nawierzchni jezdni (funkcja w Polsce nie działa, chociaż biorąc pod uwagę stan naszych dróg – sygnał dźwiękowy mógłby być nadmiernie uciążliwy). 

Whistler Euro Antyradar
STINGER VIP + JAMMER
ntyradar STINGER VIP + JAMMER
Rozwiązania antyradarowe sięgające cenowo powyżej 10 000 zł to urządzenia zaawansowane z jeszcze bardziej nowoczesną technologią. Wyposażone są często w dodatkową antenę panelową, przez co lepiej filtrują fałszywe sygnały. Są także całkowicie niewykrywalne. Przykładem w tej kategorii może być STINGER VIP – urządzenie wielkości karty kredytowej. Ciekawym dodatkiem jest możliwość zintegrowania takiego antyradaru z zainstalowanymi z przodu lub tyłu samochodu głowicami z interfejsem (jammer laserowy). Ich podstawowa funkcja to identyfikacja pistoletów laserowych oraz ich blokowanie. Co więcej, aktualizacja tych urządzeń odbywa się bez konieczności podłączania do komputera.
Najlepszy antyadar

Jak widać na powyższych przykładach, wyższa cena daje nam lepsze możliwości i więcej funkcji, a w formie zwykłego antyradaru otrzymujemy ciekawy gadżet dla kierowców. Przypominamy jednak ze smutkiem, że w Polsce używanie takich urządzeń jest nielegalne i raczej z trudem przyjdzie nam przekonanie kontroli drogowej, że z tego nie korzystamy lub posiadamy jedynie jako egzemplarz kolekcjonerski.